میخچه: علل، علائم و درمان میخچه: علل، علائم و درمان میخچه: علل، علائم و درمان

میخچه: علل، علائم و درمان

نوشته شده توسط سه شنبه, 07 اسفند 1397 ساعت 04:31

میخچه نوعی زگیل است که به دلیل عفونت ویروسی به وجود می‌آید. میخچه معمولاً در پاها رخ می‌دهد. علت به وجود آمدن میخچه ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است. این ویروس موجب می‌شود تا سلول‌های پوست در ناحیه ابتلا کراتین مازاد تولید کنند (نوعی پروتئین پوست) که نتیجه آن به وجود آمدن دانه‌ای سخت است. این دانه‌ها معمولاً در پاها یافت می‌شوند و گاهی نیز با عنوان زگیل کف پا شناخته می‌شوند.

علائم میخچه

درست مانند زگیل هنگامی که پوست با ابتلا به ویروس HPV عفونی می‌شود باعث می‌شود تا بافت‌های سفید دایره مانندی بر روی پوست رشد کنند. میخچه معمولاً دردناک نیست مگر اینکه بسیاری از آن‌ها در کف پا وجود داشته باشند که این امر موجب ایجاد ناراحتی در راه رفتن می‌شود.

شکل میخچه

وقتی آن را لمس می‌کنید سفت و تخت است
دارای شکلی مدور و دایره‌ای
سایز آن بین ۱ میلیمتر تا ۱ سانتی‌متر متغیر است
برخی از آن‌ها در وسط خود داری یک یا چند نقطه سیاه هستند (این‌ها رگ‌های خونی مسدود شده هستند)

آیا میدانستید لیزر موهای زائد به یکی از پرطرفدارترین روش های رفع موهای ناخواسته بدن تبدیل شده است

درمان طبیعی میخچه

نوار چسب

میخچه را با نوار چسب بپوشانید (چسب خود را به اندازه میخچه ببرید) و بگذارید تا شش روز بر روی آن بماند. سپس نوار چسب را برداشته و بگذارید میخچه در آب خیس بخورد، سپس بر روی آن سنگ پا بکشید. یک شب از زدن نوار چسب خودداری کرده و سپس این فرآیند را دوباره تکرار کنید.

روغن‌های اسانس‌دار

گاهی اوقات روغن‌هایی که دارای اسانس طبیعی هستند مانند درخت چای، پونه کوهی، لیمو، آویشن، اکالیپتوس، اسطوخودوس و سدر برای درمان طبیعی میخچه مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توانید روزی سه بار با استفاده از یک پارچه نخی روغن را مستقیماً در محل میخچه بمالید.

داروهای عمومی برای درمان میخچه

داروخانه‌ها داروهای عمومی مختلفی را برای درمان میخچه عرضه می‌کنند. این داروها شامل موارد ذیل می‌باشند:

داروهای حاوی اسید سالیسیلیک

این داروها با حل کردن یک لایه از پوست کار خود را انجام می‌دهند و موجب می‌شوند تا میخچه نرم‌تر شده و بتوان آن را راحت‌تر توسط سمباده یا سنگ پا از بین برد.

اسپری‌های سرد حاوی پروپان دیمتیل اتر

این محصولات موجب منجمد شدن میخچه و از بین رفتن آن می‌شود. این اسپری‌های خانگی به اندازه درمان‌های انجمادی حرفه‌ای که در آن‌ها از نیتروژن مایع استفاده می‌شود قدرتمند نیستند.
استفاده از داروهای عمومی برای درمان میخچه می‌تواند هزینه‌بر و زمان‌بر باشد.

درمان میخچه

درمان با لیزر

در این روش با استفاده از لیزر حرارتی رگ‌های خونی میخچه را می‌سوزانند که این باعث قطع تامین خون و نرسیدن مواد مغذی به میخچه می‌شود، در نتیجه طبیعتاً پس از چند هفته از بین می‌رود.

برداشتن میخچه

در این روش با استفاده از تیغ جراحی میخچه را از روی پوست بر می‌دارند. در این روش از بیهوشی موضعی استفاده شده و نیازمند بخیه‌های کوچک است. نتایج این درمان فوری است.

کرایوتراپی (سرمادرمانی)

در این روش از نیتروژن مایع برای منجمد کردن میخچه استفاده می‌شود که موجب می‌شود تا میخچه به طور طبیعی از بین برود.

کدام داروها را باید قبل از لیزر صورت متوقف کنید؟

۱-آیا میخچه مسری است؟
بله میخچه مسری است و می‌تواند در محل‌هایی که افراد با پای برهنه رفت و آمد می‌کنند مانند استخرهای عمومی سرایت کند.
۲-نحوه ابتلا به میخچه چگونه است؟
میخچه به سادگی از طریق تماس مستقیم فرد به فرد منتقل می‌شود. همچنین ممکن است در صورت ارتباط با اشیائی که در تماس با پوست عفونی بوده‌اند مانند حوله، کفش یا جوراب بدان مبتلا شد. از آنجایی که میخچه مسری است بهتر است تا پیش از گسترشش آن را درمان کرد.
۳- آیا میخچه خود به خود از بین می‌رود؟
میخچه بدون ضرر است و نهایتاً به خودی خود از بین می‌رود اما ممکن است این فرآیند برای برخی افراد ماه‌ها یا حتی سال‌ها به طول بیانجامد.

خواندن 25933 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 16 آبان 1398 ساعت 09:24