خال گوشتی و ضایعات شبیه به آن: علل، علائم و درمان خال گوشتی و ضایعات شبیه به آن: علل، علائم و درمان کلینیک تخصصی پوست و زیبایی دکتر عسگری

خال گوشتی و ضایعات شبیه به آن: علل، علائم و درمان

نوشته شده توسط سه شنبه, 07 اسفند 1397 ساعت 09:14

یکی از مشکلات بسیار شایع در افراد بروز ضایعاتی شبیه خال گوشتی ، برجستگی های پوستی، دانه های چرکی، دانه های سفت روی پوست، جوش های چرکی روی پوست است. ضایعات متعددی در بدن وجود دارد که شبیه خال یا جوش است که در اکثر موارد شناسایی آنها برای افراد عادی دشوار است. این درحالی است که بعضی این ضایعات خال گوشتی هیچگونه خطری نداشته و اصولا از نظر پزشکی نیاز به درمان نیز ندارند و صرفا ممکن است از نظر زیبایی نیاز به درمان داشته باشد. اما گروهی از ضایعات نیز وجود دارند که بسیار خطرناک بوده و نیاز به بررسی های متعدد و درمان دارد. در اینجا سعی داریم بعضی از شایعترین آنها را مرور نمائیم.

کلوئید (گوشت اضافه)

کلوئید یا گوشت اضافه در واقع واکنش بیش از حد بدن برای ترمیم زخم است. کلوئید به شکل یک برآمدگی معمولا قرمز یا بنفش رنگ است و معمولا با خارش همراه است. البته در صورتی که فعال نباشد خارش ندارد. بیشتر در افرادی که پوست های سبزه دارند دیده می شود
کلوئید در هر ناحیه ای بدن می تواند ایجلد شود اما اغلب آنها در لاله گوش، شانه ها، پشت، قفسه سینه، و یا گونه است. کلوئید معمولا خطرناک نیست و نیاز به درمان ندارد.
در صورتی که خارش داشته باشد ممکن است از نظر پزشکی نیاز به درمان داشته باشد ولی در سایر موارد نیاز به درمان نیست مگر از نظر ظاهری و زیبایی آزار دهنده باشد

دکمه های پوستی (اسکین تگ skin Tag)

دکمه های پوستی در واقع برامدگی هایی از جنس پوست هستند که پایه نازکی دارند و شبیه خال گوشتی هستند. اسکین تگ معمولا در مکان هایی که پوست شما نازک تر است مانند گردن، زیر بغل، کشاله ران تشکیل می گردد. در اکثر موارد، یک زمینه ژنتیکی و سابقه خانوادگی مثبت وجود دارد.
معمولا این نوع از خال گوشتی هیچگونه خطری برای فرد ایجاد نمی کند و نیاز به درمان ندارد. اما اگر دردناک شده یا تحریک پذیر شود و یا خونریزی نماید حتما باید تحت درمان قرار گیرد. برای درمان از کرایوتراپی، یا کوتر استفاده می شود. امروزه بهترین روش درمان استفاده از لیزر است که معمولا بدون درد یا خونریزی به راحتی با لیزر از بین می روند
به هیچ عنوان نباید از روش های خانگی برای از بین بردن آنها استفاده نمود زیر باعث خونریزی و عفونت می گردد

آیا میدانستید اگر دلایل هورمونی باعث ایجاد موهای زائد شوند، شما نمی‌توانید تنها با لیزر موهای زائد و بدون درمان بیماری زمینه ای از پس این موها بربیایید؟

زگیل پوستی

زگیل های پوستی در واقع نوعی عفونت پوستی با یک ویروس است که در هرجای بدن ممکن است دیده شود.
آلودگی به ویروس ممکن است بدون علامت باشد یا با علائم موقت به شکل برجستگی های دندانه دار روی پوست یا خال گوشتی یا گوشت اضافه همراه باشد.
در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند نظیر افراد دیابتی، پیوند کبد، پیوند کلیه، مصرف طولانی مدت داروهای سرکوب کننده ایمنی، ممکن است ضایعات سریعتر رشد نمایند یا به تعداد بسیار زیادی در بدن مشاهده شوند. در اینگونه موارد علاوه بر کنترل دارویی باید ضایعات را نیز با روش های گوناگونی درمان نمود. یکی از بهترین روش ها استفاده از لیزر است.
زگیل در ناحیه آلت تناسلی بیشتر شبیه خال گوشتی است و همواره نگران کننده است وبا توجه به اینکه فرد را در معرض سرطان های آلت قرار می دهد نیاز به اقدامات تشخیصی بیشتر و پیگیری های مکرر دارد. در گروهی از موارد ممکن است به منظور پیشگیری از سرطان بتوانیم از واکسن نیز استفاده نمائیم.

فولیکولیت (جوش های چرکی پس از تراشیدن موها)

در شرایطی که فرد مستعد باشد ممکن است به دنبال تیغ زدن یا بند انداختن موهای زائد و یا حتی تراشیدن ریش و سبیل در آقایان، ضایعاتی قرمز رنگ و بعضا دردناک و حتی چرکی به شکل جوش های کوچک چرکی یا حتی به شکل خال گوشتی ایجاد شود.
این حالت ناشی از التهاب عفونی فولیکول مو است و معمولا نیاز به درمان آنتی میکروبیال موضعی یا خوراکی دارد. برای پیشگیری از این حالت استفاده از صابون و یا شوینده مناسب و اجتناب از حمام های خیلی گرم کمک کننده است

درماتوفیبروم

درماتوفیبروم معمولا به شکل خال گوشتی برجسته قهوه ای تا قرمز روی پوست ساق پا است و به دلیل وجود رشته های عصبی و عروق خونی معمولا دردناک بوده و مستعد خونریزی نیز می باشند.
این نوع از خال گوشتی به دنبال یک ضربه کوچک یا حتی نیش حشرات ممکن است دچار خونریزی شده یا عفونی شود. بنابرین به این دلیل نیازمند درمان است. گاهی مواقع ممکن است پزشک به ضایعات مستعد بدخیمی مشکوک شده و بیوپسی و نمونه برداری لازم باشد. گاهی ممکن است ضایعه بین ۱ تا ۲ سانتیمتر قطر داشته باشد. در اینصورت حتما باید نمونه برداری و درمان مناسب انجام شود. در غیر اینصورت درمان لازم نیست. یکی از بهترین روش های درمانی استفاده از لیزر است

چند روز بعد از لیزر صورت موها میریزد؟

خال

اکثر خال ها تجمع سلول های رنگدانه ای به نام ملانوسیت هستند. درون ملانوسیت ها ماده ی رنگی به نام ملانین تولید می شود ورنگ تولید شده باعث رنگی شدن سلول های ملانوسیت می شود.
توزیع و فراوانی ملانوسیت ها تعیین کننده ی رنگ پوست می باشد. تجمع بیش از حد ملانوسیت ها در مساحت کوچکی از پوست باعث ایجاد خال می شود. گاهی این تجمع با بالا آمدن پوست همان ناحیه همراه می شود که نتیجه ی آن خال برجسته می باشد.
وجود یک خال رنگی به‌خصوص روی صورت، برخی مواقع زیبایی صورت را دوچندان می‌کند اما گاهی مواقع بسیار ناراحت کننده است و باعث کاهش اعتماد به نفس افراد می گردد . امروزه برداشتن آنها، شایع است و شاید در میان اقدامات زیبایی، یکی از پرطرفدارترین‌ها باشد
اما نکته ای که شایان ذکر است این است که برداشتن خال یا براساس ضرورت طبی صورت می‌گیرد و یا به خاطر زیبایی. برخی از آنها با توجه به ضرورت پزشکی باید هرچه سریعتر با تشخیص پزشک نمونه برداری و بررسی پاتولوژیک شده و برداشته شوند.
ضایعاتی که به‌طور ناگهانی دچار تغییراتی مثل پیدا کردن حاشیه نامنظم، نامنظم شدن رنگ خال، پیدا کردن حاشیه غیر قرینه، خارش، التهاب، ‌خونریزی و … شوند، ‌بایدتحت نظر پزشک و با انجام آزمایش‌های لازم در این زمینه برداشته شوند. اما در حالت عادی اگر خال دچار هیچ‌کدام از این تغییرات نشد، برداشتن آن از نظر طبی هیچ ضرورتی ندارد.

خواندن 73675 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 16 آبان 1398 ساعت 09:19