رزاسه (رزاشیا): علل، علائم و درمان رزاسه (رزاشیا): علل، علائم و درمان رزاسه (رزاشیا): علل، علائم و درمان

رزاسه (رزاشیا): علل، علائم و درمان

نوشته شده توسط چهارشنبه, 08 اسفند 1397 ساعت 08:46

رزاسه یک بیماری شایع و بلند مدت است که معمولاً بر روی صورت رخ می‌دهد. علائم آن قرمزی دائم پوست، لک و رگ‌های خونی قابل مشاهده (رگ‌های عنکبوتی صورت) است.

علل ابتلا به رزاسه

التهاب پوست (رزاشیا) بر روی خانم‌ها بیشتر تاثیر می‌گذارد تا آقایان، و بیشتر در سنین بین ۳۰ الی ۵۰ سالگی رخ می‌دهد، گرچه که ممکن است علائم آن از ۲۰ سالگی به تدریج نمایان شود. رزاشیا عمدتاً بر روی بینی، گونه‌ها، پیشانی، چانه، گردن و سینه مشاهده می‌شود و اغلب با آکنه، اگزما و دیگر آلرژی‌های پوستی اشتباه گرفته می‌شود. اگر آن را درمان نکنید علائمش شدیدتر می‌شود پس توصیه می‌کنیم که سریعاً برای درمان آن اقدام نمایید. متاسفانه در حال حاضر هیچ دارویی برای آن وجود ندارد اما راه‌هایی برای درمان وجود دارند. درمان‌های رزاشیا در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند که باعث شده تا مبتلایان پوستی شفاف‌تر، نرم‌تر و بدون استرس داشته باشند.برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است علت آن وجود رگ‌های خونی غیرعادی در صورت و یا وجود نوعی مایت بی ضرر باشد که در صورت اکثر افراد یافت می‌شود.

گرچه که علت دقیق این بیماری شناخته شده نیست اما چیزهایی هستند که ممکن است باعث بدتر شدن علائم رزاسه شوند، این موارد بدین قرارند:

غذاهای تند و مرکبات
قرار گرفتن در معرض نور آفتاب
الکل
کافئین
دماهای شدید
محصولات پوستی حاوی اسانس تند (معطر)
پاک کننده‌ها و صابون‌هایی که دارای ترکیبات تند هستند

نشانه‌ها و علائم رزاسه

علائم رزاشیا، التهاب، سرخی، سخت شدن پوست، لک، داشتن حس خارش یا سوزش و دیده شدن رگ‌های خونی قرمز در زیر پوست هستند. علائم شدید آن می‌تواند شامل قرمزی و خشکی چشم و ضخیم شدن پوست مخصوصاً در اطراف بینی باشد. برخی افراد بدتر شدن علائم و رخ دادن مکرر آن‌ها در طول زمان را گزارش کرده‌اند.
رزاشیا بر روی خانم‌ها بیشتر تاثیر می‌گذارد تا آقایان، و بیشتر در سنین بین ۳۰ الی ۵۰ سالگی رخ می‌دهد، گرچه که ممکن است علائم آن از ۲۰ سالگی به تدریج نمایان شود. رزاشیا عمدتاً بر روی بینی، گونه‌ها، پیشانی، چانه، گردن و سینه مشاهده می‌شود و اغلب با آکنه، اگزما و دیگر آلرژی‌های پوستی اشتباه گرفته می‌شود. اگر آن را درمان نکنید علائمش شدیدتر می‌شود پس توصیه می‌کنیم که سریعاً برای درمان آن اقدام نمایید. متاسفانه در حال حاضر هیچ دارویی برای آن وجود ندارد اما راه‌هایی برای درمان وجود دارند. درمان‌های رزاشیا در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند که باعث شده تا مبتلایان پوستی شفاف‌تر، نرم‌تر و بدون استرس داشته باشند.

آیا میدانستید ابتدا باید بیماری هورمونی درمان و سپس لیزر موهای زائد انجام شود؟

رزاسه چهار نشانه اصلی دارد:

قرمزی

قرمزی دائم صورت که اغلب در اطراف بینی و گونه‌ها رخ می‌دهد.

رگ‌ها

رگ‌های خونی قابل مشاهده (رگ‌های عنکبوتی صورت) که ناپدید نمی‌شوند.

جوش‌ها، دانه‌ها و لک‌ها

دانه‌های قرمز گرد که دارای چرک یا مایع هستند.

ضخیم شدن پوست

ایجاد شدن بافت‌های ناهموار مخصوصاً در اطراف بینی. این امر فقط در موارد جدی و طولانی مدت رزاسه اتفاق می‌افتد و خانم‌ها تقریباً هیچ‌گاه به آن مبتلا نمی‌شوند.

اگر دچار التهاب پوست هستید و یا علائم دیگری مانند لک و رگ‌های خونی قابل مشاهده دارید و یا دارای پوستی خشک و ضخیم هستید احتمالاً دارای مشکل پوستی به نام رزاشیا هستید.

درمان رزاسه

شدیداً توصیه می‌کنیم که برای دستیابی به بهترین نتایج حتماً در جلسات مشاوره ما شرکت کنید. پزشک متخصص در جلسه مشاوره راجع به مباحث ذیل صحبت خواهد کرد:

محصولات بالینی

تیم تحقیق و توسعه ما از محصولاتی که دارای فرمول‌بندی‌های ثبت شده و انحصاری هستند برای درمان رزاسه  استفاده می‌کند. ما همچنین از محصولات دیگر موجود در بازار برای تسکین پوست شما استفاده می‌کنیم. دنبال کردن یک روش معمول مراقبت از پوست می‌تواند بسیار در کنترل علائم رزاسه موثر باشد.

لایه‌بردارهای پوست

گرچه لایه‌بردارهای اسید گلیکولیک برای همه افرادی که مبتلا به التهاب پوست هستند مناسب نیست اما می‌توان برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست که موجب تشدید التهاب می‌شوند در برخی افراد از آن استفاده کرد. پزشک متخصص شما در جلسه مشاوره توضیحات بیشتری را درباره این موضوع ارائه خواهد داد. این درمان با برداشتن لایه‌های بالایی پوست، افزایش سرعت تغییر و تبدیلات پوست و جلوگیری از مسدود شدن منافذ با سلول‌های مرده پوست به بهبود رزاسه کمک می‌کند.

درمان با لیزر

می‌توان از لیزر برای جمع کردن رگ‌های خونی قابل مشاهده در مبتلایان استفاده کرد. در این روش از پرتو‌های کوچک انرژی که فقط رگ‌های خونی را مورد هدف قرار می‌دهند استفاده می‌شود، به طوریکه نواحی اطراف به هیچ عنوان تحت تاثیر پرتوها قرار نمی‌گیرند. ممکن است پس از انجام این درمان کمی کبودی یا ورم را تجربه کنید اما این علائم پس از ۷۲ ساعت فروکش می‌کنند. بیمارانی که به ما مراجعه کرده‌اند پس از یک تا سه جلسه درمان شاهد کاهش ۷۵ درصدی التهاب پوست خود بوده‌اند، این نتایج پایدار هستند. از این درمان می‌توان برای افرادی استفاده کرد که دارای رگ‌های خونی قابل مشاهده (رگ‌های عنکبوتی صورت) هستند.

دارو

ممکن است پزشک جهت درمان قرمزی، جوش و دانه‌هایی که ناشی از رزاسه هستند داروهای خوراکی یا موضعی تجویز کند.

چگونه می‌توانیم از بوجود آمدن رزاسه جلوگیری کنم؟

از آنجایی که رزاسه یک بیماری مزمن بوده و هیچ درمان شناخته شده‌ای ندارد، بهترین راه جلوگیری از آن شناسایی و اجتناب از عوامل تشدید آن است. یک رژیم غذایی مناسب را در پیش بگیرید و محصولات پوستی که استفاده می‌کنید را در یک دفتر ثبت کنید، از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری نمایید و سعی کنید تا استفاده کافئین و الکل خود را محدود نمایید.

درمان طبیعی برای رزاسه

برخی از این درمان‌ها شامل موارد ذیل می‌باشند:

استفاده از محصولات پوستی و مرطوب کننده‌های طبیعی و ملایم
زردچوبه (به صورت خوراکی به عنوان مکمل و یا طعم دهنده غذا)
زنجبیل (به صورت خوراکی به عنوان مکمل و یا طعم دهنده غذا)
ژل آلوئه‌ورا (اعمال موضعی بر روی ناحیه تحت درمان)
عسل مانوکا (اعمال موضعی بر روی ناحیه تحت درمان)

عوارض لیزر صورت

۱-آیا رزاسه مسری است؟

خیر

۲- آیا رزاسه ارثی است؟

هنوز مشخص نیست که آیا رزاسه یک مشکل ژنتیکی است یا خیر، گرچه که شواهدی دال بر این امر وجود دارد.

۳- آیا رزاسه قابل درمان است؟

هیچ درمانی برای رزاسه وجود ندارد، اما برخی افراد فهمیده‌اند که می‌توان با ترکیبی از رژیم غذایی، دارو و درمان‌های پوستی علائم آن را تا حد قابل توجهی بهبود بخشند.

خواندن 8643 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 16 آبان 1398 ساعت 09:17