خشکی پوست: علل، علائم و درمان

خشکی پوست

خشکی پوست مشکلی است که بسیاری از افراد، خصوصاً در زمستان، با آن مواجه می‌شوند. این عارضه، اگرچه در ابتدا به صورت یک مشکل جزئی بروز می‌کند اما اگر درمان نشود به یک مشکل جدی‌تر و یک ناراحتی تبدیل می‌شود. وقتی پوست رطوبتش را از دست بدهد، ترک خورده و دچار خارش می‌شود که این وضعیت در نهایت می‌تواند به درماتیت منجر شود. وجود ترک‌های عجیب روی پاها (مانند ترک‌های طولی آسفالت خیابان) به احتمال زیاد ناشی از اگزمای کراکوئل است که خود به دلیل خشکی روزمره پوست به وجود می‌آید. همچنین، خشکی‌ها و لکه‌های تحریک‌پذیر دایره‌ای که روی بدن و دست و پاها ظاهر می‌شوند می‌توانند نتیجه‌ی درماتیت نمولار یا دیسکوئید باشند. که در ادامه به بحث علت، علائم و درمان خشکی پوست می پردازیم.

آیا میدانستید رنگ پوست هم معیار مهمی‌ برای لیزر موهای زائد است؟

علت‌ها و دلایل

خشکی پوست صورت و بدن نیز مانند بسیاری دیگر از عارضه‌های پوستی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. در اینجا مانند خیلی از مشکلات پوستی دیگر، عوامل ژنتیکی دخیل هستند. کم‌کاری تیروئید یا کاهش وزن شدید نیز بر این عارضه پوستی تأثیر می‌گذارند. سایر عوامل مرتبط عبارتند از:

افزایش سن
هوای خنک با رطوبت کم
تماس پوست با برخی صابون‌ها، مواد شوینده و حلال‌ها
اصطکاکی که باعث تحریک‌پذیری و ترک خوردن پوست می‌شود
استفاده از تهویه مطبوع یا سیستم گرمایی مرکزی (خصوصاً قرار گرفتن در کنار آتش یا انواع بخاری)
حمام، دوش گرفتن یا شنا کردن بیش از اندازه (خصوصاً در آب‌های دارای کلر زیاد)

علائم و نشانه‌ها

گاهی اوقات تنها علامت خشکی پوست خارش آن است، البته علاوه بر این، پوست اکثر افراد پوسته پوسته شده و چروک‌های آن نیز از حد معمول بیشتر می‌شود. علائم خشکی پوست در طول زمستان بدتر می‌شوند، خصوصاً اگر وقت زیادی را در خانه، که معمولاً هوای آن گرم و خشک است، بگذرانید.

تشخیص

در اکثر مواردی که مشکل خشکی پوست پیچیده نیست، خودتان هم می‌توانید تشخیص را انجام دهید. کار را با بررسی عادات روزمره مراقبت از پوستتان شروع کنید و از خودتان بپرسید که آیا اغلب حما‌م‌ها یا دوش‌های طولانی و داغ می‌گیرید که باعث شستن سبوم (چربی) محفاظتی پوستتان می‌شود؟ آیا روزی چند بار دوش گرفته یا سطح پوستتان را با صابون‌های خشن می‌سایید؟ آیا شلغی دارید که مستلزم شستن مکرر دست‌ها است؟

عوامل خطرزا

اگرچه هر کسی ممکن است به خشکی پوست دچار شود اما اشخاصی که شرایط زیر را دارند بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند:

داشتن سن بالای ۴۰ سال
زندگی کردن در اقلیم‌های خشک، سرد یا کم رطوبت
داشتن شغلی که مستلزم تماس زیاد پوست با آب است، مانند پرستاری یا آرایشگری
شنا کردن مکرر در استخرهای دارای آب کلردار

عوارض

در برخی از اشخاص مستعد اگزما، کنترل نکردن خشکی پوست می‌تواند منجر به مشکلات زیر شود:

درماتیت آتوپیک (اگزما). اگر مستعد ابتلا به این عارضه باشید، خشکی بیش از حد منجر به فعال شدن این بیماری می‌شود که خود باعث قرمزی، ترک خوردن و التهاب پوست می‌گردد.
عفونت‌ها. خشکی پوست باعث ترک خوردن آن و ورود باکتری‌ها و در نهایت ایجاد عفونت می‌شود.
این عوارض بیشتر زمانی رخ می‌دهند که مکانیزم‌های حفاظتی طبیعی پوستتان به شدت دچار مشکل شده باشند. برای مثال، خشکی شدید پوست می‌تواند باعث شکاف‌ها یا ترک‌های عمیق ‌شود که گاهی اوقات باز شده و خونریزی می‌کنند که این وضعیت شرایط را برای حمله باکتری‌ها فراهم می‌کند.

درمان

از آنجا که خشکی پوست یک عارضه شایع است، ما علاوه بر داشتن تجربه زیادی در این زمینه به تحقیقات بسیاری که در این خصوص انجام شده نیز دسترسی داریم که در موقع تجویز درمان از آن‌ها استفاده می‌کنیم. بهترین روش‌هایی که برای رفع خشکی پوست وجود دارد عبارتند از:

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

اقدامات زیر به حفظ رطوبت و سلامت پوستتان کمک خواهند کرد:

از بدتر شدن وضعیت پوستتان به واسطه حمام‌ها و دوش‌های مکرر و طولانی جلوگیری کنید.
درست بعد از شست‌وشوی پوست از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
به جای لوسیون از یک کرم یا پماد استفاده کنید.
تنها از محصولات ملایم غیرعطری مراقبت از پوست استفاده کنید.
از بالم لب استفاده کنید.
دستکش بپوشید.
از پودرهای رخت‌شویی و لباس‌هایی که باعث تحریک پوست نمی‌شوند استفاده کنید.
بدن را بدون نشستن در کنار بخاری یا سایر منابع حرارتی گرم نگه دارید.
هوای اطرافتان را مرطوب کنید.
اگر خشکی پوست باعث خارش شد، در محل خشکی از کمپرس سرد استفاده کنید. برای کاهش التهاب، از یک کرم یا پماد هیدروکورتیزون بدون نسخه استفاده کنید که دست کم حاوی ۱% هیدروکورتیزون باشد. اگر این اقدامات باعث تسکین علائم شما نشده یا آن‌ها را بدتر کردند به یک پزشک یا متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

میکرودرم‌ابریژن

میکرودرم‌ابریژن یک فرایند بسیار سریع است که نتایج آن درست از جلسه اول درمان قابل مشاهده هستند، البته برای حفظ رطوبت و سلامت پوست حتماً باید جلسات درمانی بیشتری انجام شود.
در این تکنیک سطح پوست با استفاده از کریستال‌های ریزی که سلول‌های مرده پوست را برمی‌دارند ساییده می‌شود، که با این کار پوست سالم‌تر و درخشان‌تر می‌شود. این عمل همچنین پوست را به تولید کلاژن تحریک می‌کند که این باعث حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و بهبود ظاهر و حالت پوست می‌شود.
در میکرودرم‌ابریژن تنها سطح پوست درمان می‌شود، به همین دلیل این تکنیک برای انواع پوست‌ها و حتی حساس‌ترین پوست‌ها مناسب است، زیرا باعث درد و ناراحتی نمی‌شود. در واقع، میکرودرم‌ابریژن آنقدر کم تهاجمی است که در اکثر موارد بیماران می‌توانند درست بعد از درمان مراقبت‌های معمول پوستشان، مثل استفاده از مواد آرایشی، را از سر بگیرند.

میدانستید دو ماه قبل از لیزر صورت نباید سولاریوم کنید یا حمام آفتاب بگیرید؟

هیدرودرم‌ابریژن

ما همچنین درمان هیدرودرم ابریژن را نیز به شکل بی‌نظیری ارائه می‌دهیم. هیدرودرم ابریژن یک درمان چندمنظوره برای پوست صورت است که پاکسازی، رویه سابی، استخراج و مرطوب‌سازی را با هم انجام می‌دهد. این درمان، راه‌حل ساده و مؤثری برای مشکلات خشکی و ماتی پوست و گرفتگی روزنه‌های آن است.
این تکنیک با استفاده از تعدادی سَریِ هیدروپیل انجام می‌شود که هر کدام چند لبه لایه‌بردار دارند. در این تکنیک چندین بار از پوست لایه‌برداری شده و زوائد آن برداشته می‌شوند و در همین حال به پوست محلول‌های مرطوب کننده و آنتی‌کسیدان‌های نیرومندی اضافه می‌شود.
درمان هیدرافیشال یک درمان غیرتهاجمی با نتایج فوری است که باعث هیچگونه ناراحتی نشده و به هیچگونه استراحت بعد از درمان نیاز ندارد. با این روش می‌توانید بدون نگرانی از پوستی صاف‌تر، مرطوب و سالم لذت ببرید. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توان این روش را با درمان با نور LED ترکیب کرد.