رگهای عنکبوتی: علل، علائم و درمان رگهای عنکبوتی: علل، علائم و درمان کلینیک تخصصی پوست و زیبایی دکتر عسگری

رگهای عنکبوتی: علل، علائم و درمان

نوشته شده توسط چهارشنبه, 08 اسفند 1397 ساعت 09:51
(1 رای)

رگ‌های عنکبوتی که با عنوان رگ‌های شکسته نیز شناخته می‌شوند، رگ‌های نخی و برجسته کوچکی می‌باشند که در زیر سطح پوست و معمولاً بر روی صورت یا پاها نمایان می‌شوند. این رگ‌ها حالتی شاخه‌ای و الگویی عنکبوتی دارند که نام‌شان نیز بیانگر این موضوع است. رگ‌های عنکبوتی کاملاً بدون ضرر هستند.
رگ‌های عنکبوتی می‌توانند سالخوردگی را بیشتر از چین و چروک‌ها نشان دهند و این باعث شده تا بسیاری از افراد به دنبال از بین بردن آن‌ها باشند. نمایان شدن این رگ‌ها در افرادی که در دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ سالگی عمر خود قرار دارند بسیار متداول است. تقریباً همه خانم‌ها در برهه‌ای از زندگی خود رگ‌های عنکبوتی را تجربه می‌کنند که این امر اغلب با مشکلات وریدی اساسی همراه است.

علت ایجاد رگ‌های عنکبوتی

این عارضه عوامل متعددی دارد اما همه آن‌ها اساساً مربوط به وارد آمدن فشار به مویرگ‌ها و رگ‌های ظریف است که موجب آسیب دیدگی و توسعه آن می‌شود. این عوامل عبارتند از:

وراثت و ژنتیک
سالخوردگی
کم تحرکی
آسیب‌های پا
آسیب‌های ناشی از نور آفتاب
چاقی
مصرف الکل
سیگار کشیدن
تغییرات هورمونی

در لیزر صورت تبحر فرد لیزر کننده چقدر اهمیت دارد؟

نشانه‌ها و علائم رگ‌های عنکبوتی

اگر هر کدام از شرایط زیر را می‌بینید یا احساس می‌کنید احتمالاً به رگ‌های عنکبوتی مبتلا هستید:

احساس ناراحتی یا سنگینی در پاها
ورم
جوش
احساس خفگی، گرفتگی یا تیر کشیدن
خارش اطراف رگ‌ها
این علائم اغلب با نشستن یا ایستادن زیاد بدتر می‌شوند. همچنین ممکن است لک‌هایی قهوه‌ای بر روی پوست‌تان ایجاد شده و یا پوستت‌تان زخم شود.

چگونه می‌توانیم از رگ‌های عنکبوتی جلوگیری کنم؟

اقداماتی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها شانس ابتلا به رگ‌های عنکبوتی را کاهش دهید. همچنین در صورت ابتلا به این عارضه این اقدامات می‌توانند ناراحتی شما را تسکین دهند:
پوشیدن جوراب‌های الاستیک و اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ که پاها را منقبض می‌کنند.
اجتناب از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند برای مدت طولانی
اتخاذ یک رژیم غذایی کم نمک و استفاده از غذاهای با فیبر بالا
استفاده از لوسیون SPF 30 برای حفاظت از پوست
ورزش منظم برای بهبود قدرت پاها و گردش خون
اجتناب از انداختن پاها بر روی یکدیگر برای مدت طولانی زیرا ممکن است بدین طریق به پاهای خود آسیب وارد کنید
پاهایتان را زمانی بلند کنید که کاملاً استراحت کرده باشند
برای مدت زمان طولانی در حالت نشستن یا ایستادن نمانید

درمان طبیعی رگ‌های عنکبوتی

پرتقال
پرتقال حاوی ویتامین C است که برای درمان رگ‌های عنکبوتی بسیار مفید است، زیرا رگ‌های خونی را تقویت کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشد. پرتقال همچنین حاوی آنتی اکسیدان است که از بافت‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. سعی کنید تا هر روز پرتقال مصرف کنید.
زنجبیل
زنجبیل گردش خون را بهبود بخشیده و به جدا کردن فیبرین کمک می‌کند، یکی از پروتئین‌های خون که در نواحی رگ‌های آسیب دیده تولید می‌شود. ریشه زنجبیل را به صورت قطعات کوچک ببرید. این قطعات را در حدود دو لیوان آب جوش بریزید. بگذارید ۱۰ دقیقه بجوشد، سپس به آن عسل اضافه کرده و بنوشید. اگر برایتان مقدور است این دمنوش را ۲ الی ۳ بار در روز میل کنید.
شاه بلوط هندی
این گیاه بسیار در کاهش ناراحتی‌های رگ‌های عنکبوتی و دیگر مشکلات وریدی موثر است. این گیاه همچنین دارای خواص ضد ورم و ضد التهاب است. روزی دو بار ژل شاه بلوط هندی را به صورت موضعی در ناحیه عارضه بمالید. همچنین می‌توانید از فرآورده‌های تهیه شده از شاه بلوط هندی نیز استفاده کنید اما پیش از استفاده حتما با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

درمان رگ‌های عنکبوتی

با وجود اینکه درمان‌های متفاوتی برای از بین بردن یا کاهش رگ‌های عنکبوتی وجود دارد توصیه می‌کنیم که برای انتخاب بهترین روش درمان حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.

آیا رنگ پوست در درمان لیزر موهای زائد موثراست؟

محصولات بالینی

طیف گسترده‌ای از محصولات بالینی تایید شده و انحصاری مانند کرم‌ها و لوسیون‌ها وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را به صورت موضعی بر روی پوست خود بمالید. این محصولات موجب کاهش قرمزی پوست ناشی از رگ‌های عنکبوتی می‌شوند.

درمان با لیزر

تاثیرگذارترین روش شناخته شده برای درمان رگ‌های عنکبوتی درمان با لیزر است. درمانی که در آن با استفاده از اشعه‌های کوچک لیزر رگ‌های نامطلوب را می‌سوزانند. استفاده از این لیزر کاملاً بی خطر بوده و فقط در ناحیه مبتلا به رگ‌های عنکبوتی اعمال می‌شود و به پوست اطراف ناحیه مورد نظر ضرری نمی‌رساند. ممکن است پس از این درمان کمی کبودی یا ورم را تجربه کنید اما این علائم پس از ۷۲ ساعت از بین می‌روند. می‌توانید این درمان را در اکثر نواحی صورت، گردن و پاها انجام دهید. با انجام یک الی سه جلسه از این درمان تقریباً شاهد کاهش ۷۵ درصدی رگ‌های نامطلوب خواهید بود که نتایج آن دائمی است.

۱-آیا رگ‌های عنکبوتی خود به خود از بین می‌روند؟

رگ‌های عنکبوتی معمولاً پس از چند ماه خود به خود از بین می‌روند، اما درمان‌های خانگی می‌تواند این فرآیند را سرعت ببخشد.

۲- آیا می‌توان برای درمان رگ‌های عنکبوتی از بیمه تامین اجتماعی استفاده کرد؟

اگر درمان رگ‌های عنکبوتی به دلیل زیبایی باشد باید آن را در درمانگاه‌های خصوصی انجام داده که پول آن کامل دریافت می‌شود، مگر اینکه دچار زخم، ورم و یا لک در پاهای خود شده باشید.

۳- آیا برنزه کردن رگ‌های عنکبوتی را می‌پوشاند؟

بهتر است این کار را انجام ندهید زیرا با گذشت زمان ممکن است که این رگ‌ها در هم پیچیده و پاره شوند، در نتیجه دچار خونریزی داخلی شده و این باعث قهوه‌ای شدن رنگ پوست می‌شود.

خواندن 4224 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 16 آبان 1398 ساعت 09:06