عمل کاشت پروتز گونه | انواع پروتز گونه | عوارض و هزینه جراحی گونه

پروتز گونه
فهرست محتوا

داشتن گونه ای برجسته و سفت صورت را جذاب و زیبا می نماید.در بسیاری از مناطق دنیا برجستگی گونه ها نزد مردم به عنوان یکی از معیارهای زیبایی و جوانی صورت محسوب می شود. با افزایش سن، دو اتفاق عمده در گونه ها ایجاد می شود؛ اول اینکه

بافت چربی گونه تا حدودی تحلیل می رود و باعث کوچکتر شدن گونه ها می شود.
دوم اینکه بافتهای صورت شل می شوند و بافت نرم روی گونه ها به قسمتهای پایینتر جابه جا می شود. بافت نرم روی گونه و زیر چشم به سمت پایین مهاجرت می کند، و این موضوع علاوه بر ایجاد ناهمواریها در زیر چشم، و کوچکتر شدن گونه ها، باعث عمیقتر شدن چین اطراف دهان (خط خنده) نیز می شود.
امروزه روش های زیادی برای برجسته سازی گونه وجود دارند که اغلب موقتی می باشند و باید هر چند وقت تکرار گردند یکی از روش های برجسته کردن گونه استفاده از پروتز در گونه می باشد.
هدف از زیباسازی بخش میانی صورت این است که سطحی نسبتا صاف در گونه ها و زیر چشمان ایجاد گردد و ناهمواریهایی که به دلیل افزایش سن ایجاد میگردد، برطرف شود. گاهی برای از بین بردن این ناهمواریها، لازم است علاوه بر گونه، قسمتهای زیر گونه را نیز برجسته نمود تا چینهای ایجاد شده در اطراف دهان (خط خنده) برطرف شود.
برجسته کردن گونه ها Cheek Augmentation با تغییر در دو قسمت از بافت گونه انجام می گیرد. در قسمت اول، بافت سخت (اسکلت گونه) برجسته می شود و در قسمت دوم، بافت نرم ( پوشش روی اسکلت) برجسته می شود. می توان از ترکیب دو روش فوق نیز استفاده کرد (یعنی هم اسکلت و هم بافت نرم) را برجسته نماییم.
برجسته سازی بافت سخت گونه، شامل استفاده از پروتز گونه می شود. نصب پروتز گونه اغلب، با برشی که در دهان داده می شود، انجام می پذیرد. ولی گاهی مدل پروتز انتخابی به گونه ای است که بهتر است کار نصب را از طریق شقیقه ها و یا پلک پایین، انجام داد. خواسته مراجعه کنندگان و نوع جراحی هایی که به صورت همزمان نیاز دارند نیز در تصمیم گیری موثر است. در نظر داشته باشید که نصب پروتز گونه بشکل دائمی می باشد.
برجسته سازی بافت نرم گونه با تکنیکهای مختلفی صورت می پذیرد. استفاده از نخهایی که مانند فیلر عمل می کنند، تزریق ژلهای آماده و تزریق چربی، از روشهای عمده برجسته سازی و حجیم کردن بافت نرم گونه می باشند. در بین تمامی روشهای برجسته سازی بافت نرم گونه، تنها تزریق چربی به صورت دائمی میباشد.

پروتز گونه چیست؟

پروتز گونه که گاهی اوقات با عنوان برجسته سازی گونه شناخته می شود یک روش گونه گذاری دائمی است، برای بهبود ظاهر استخوان های گونه یا برجسته کردن آن استفاده می شود. مشابه سایر روش های جراحی پلاستیک، برجسته کردن گونه می تواند باعث جوان تر شدن ظاهر یا ایجاد توازن در بین اعضای صورت شود و در مجموع جذابیت صورت شما را افزایش دهد.در کنار گونه گذاری، عمل زیبایی چال گونه نیز زیبایی صورت را دو چندان میکند و اخیرا افراد بسیاری را به خود جذب نموده است . چال گونه فرورفتگی‌های روی گونه‌ها هستند که در هنگام لبخند زدن به وجود می‌آیند. این فرورفتگی‌ها در صورت برخی افراد به شکل طبیعی وجود دارد. چال گونه‌ها باعث افزایش جذابیت و زیبایی صورت می‌شود. این فرورفتگی‌ها را می‌توان به کمک عمل‌های جراحی ساده و مطمئنی که به آن عمل ایجاد چال گونه گفته می‌شود هم ایجاد نمود. بطور کل عمل جراحی پروتز گونه غالباً همراه با عمل زیبایی پلک، چال گونه، لیفت صورت و لیفت گردن انجام می‌شود.
تعادل مناسب در ظاهر صورت زمانی ایجاد می‌شود که فاصله بین گونه‌ها و استخوان‌های گونه متناسب باشد و این تعادل می‌تواند باعث زیباتر به نظر رسیدن صورت شود. پروتز گونه می‌تواند تأثیر زیادی در ظاهر فرد و افزایش اعتمادبه‌نفس بیمارانی داشته باشد که گونه‌های آنها کوچک بوده یا در اثر افزایش سن، بیمار یا به دلایل دیگر تحلیل رفته است. سایز و شکل پروتز گونه به اهداف زیبایی هر بیمار بستگی دارد. استخوان‌های گونه متناسب باعث افزایش هارمونی صورت می‌شود. با تناسب گونه‌ها همه اجزای صورت می‌توانند در کنار هم ظاهری زیبا و جذاب را ایجاد کنند.

 

آیا میدانستید هرچه موهای افراد مبتلا به پرمویی غیرهورمونی تیره تر و با قطر بیشتری باشد، شانس رفع دائمی‌شان با لیزر موهای زائد بیشتر خواهد بود؟

 

انجام عمل پروتز گونه برای چه کسانی مناسب است؟

هر فردی که شرایط زیر را داشته باشد می‌تواند برای عمل کاشت پروتز گونه گزینه مناسبی باشد:

• گونه‌های تخت یا پس رفته
• زشت بودن شکل گونه
• تمایل به داشتن ظاهری جذاب‌تر و زیباتر در قسمت میانی صورت
• گونه‌هایی که باعث ایجاد احساس خستگی و پیری در زیر چشم‌های فرد می‌شوند.
• کاهش حجم در گونه‌های به دلیل افزایش سن
• تمایل به داشتن گونه‌ای پر پس از تزریق ژل‌های بافت نرم که نتایج حاصل از موقتی بوده است.
• بیمارانی که قبلاً از ژل‌های تزریقی موقت برای برجسته‌سازی گونه‌های خود استفاده کرده و از نتایج حاصل از آن راضی بوده‌اند و می‌خواهند این نتایج را مادام‌العمر روی صورت خود داشته باشند می‌توانند از مزایای انجام این عمل بهره‌مند شوند؛ مانند تمام عمل‌های جراحی دیگر شما باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید و انتظارات واقع‌بینانه‌ای از این عمل داشته باشید.
• همچنین مانند تمامی اعمال جراحی پلاستیک، استفاده از سیگار قبل و بعداز عمل جراحی موجب افزایش عوارض عمل جراحی می شود.

مزایای کاشت پروتز گونه

• نتایج قابل کنترل، از جزئی تا کلی (یک عمل کاملاً سفارشی است)
• خطرات احتمالی این عمل جراحی بسیار کم است
• رفع چین و چروک‌های پوست خط خنده یا نازولابیال
• قابلیت انجام همزمان آن با عمل‌های زیبایی دیگر مانند لیفت صورت
• بازگرداندن ظاهر جوان به صورت
• رفع چین و چروک اطراف بینی و گوشه های لب
• رفع گودی زیر چشم
• هزینه نسبتا کم عمل پروتز گونه نسبت به دیگر جراحی های زیبایی

انواع پروتز گونه

سه شکل عمومی پروتز گونه وجود دارد:

پروتز زیر گونه یا ساب مالار: این مدل پروتز (Submalar)، در واقع برای برجسته سازی پایین گونه و بخش میانی صورت طراحی شده است. محل نصب آن کمی پایین تر از پروتز مالار است. در برخی از مراجعه کنندگان ( مانند دوندگان ماراتون) که قسمت میانی صورت کم جحم است کاربرد بیشتری دارد. پروتز گونه به شکلی طراحی می‌شود که حداکثر برجسته‌سازی را در قسمت‌های فرورفته گونه در کنار بینی و زیر چشم ایجاد کند.
پروتز کنار گونه: در این روش جراحی پزشکی (Malar) ، ناحیه استخوان گونه بیمار برجسته شده و پرتر به نظر می‌رسد. این پروتز برای برجسته سازی مستقیم استخوان گونه طراحی شده است و مستقیما بر روی برجسته ترین قسمت استخوان قرار می گیرد.
پروتز زیر گونه ترکیبی: در این روش (Combined) ، همه قسمت میانی صورت به وسیله کاشت پروتزهای کناری و پروتز زیر گونه برجسته می‌شود. این پروتز زمانی مناسب است که هدف ما برجسته سازی همزمان گونه و بافت زیر گونه باشد. این حالت بویژه در برخی از مراجعه کنندگانی که از نظر ژنتیکی مستعد لاغری بیش از حد صورت و یا عدم رشد قسمت میانی صورت هستند (گاهی همراه با دیگر روشهای افزایش دهنده حجم صورت) مناسب است.
در نظر داشته باشید که انتخاب نامناسب شکل پروتز می تواند به نارضایتی بعد از جراحی منجر شود، لذا در زمان مشاوره قبل از عمل، علاوه بر سایز پروتز، باید مراجعه کننده ازنظر بهترین شکل پروتزی که می تواند خواسته اش را بر آورده کند، از سوی مشاور زیبایی و جراح مورد بررسی قرار گیرد.

انواع مواد پروتز گونه

دو نوع پروتز برای گونه وجود دارد و هریک شکلهای متنوعی دارند.

پروتزهای سیلیکونی

سیلیکون یک راه حل دائمی برای حجم دادن به گونه در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف است که بر اساس ترجیحات و اهداف بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلی اتیلن متخلخل

یکی دیگر از پروتزهای محبوب، پروتزهای پلی اتیلنی متخلخل هستند که مانند پروتزهای سیلیکونی در گونه قرار داده می‌شوند. با توجه به متخلخل بودن مواد این پروتز، شکل آن به صورت طبیعی با برجستگی‌های داخلی گونه هماهنگ می‌شود. این نوع از پروتز بهتر به استخوان‌ها و بافت‌ها متصل می‌شود و به بافت‌ها اجازه می‌دهد تا به شکل طبیعی گونه رشد کنند.

برای مقایسه این دو نوع از مواد پروتز گونه باید گفت ، پروتزهای سیلیکونی نرمتر می باشند ولیکن پروتزهای پلی اتیلنی متخلخل سخت تر می باشند. پروتزهای سیلیکونی با توجه به ساختارشان، هنگامی که برروی استخوان قرار می گیرند، لبهای قابل لمس نخواهند داشت.
سیلیکون موجب واکنش بدن نسبت به آن نمی گردد و سالها میتواند در داخل بدن بدون ایجاد واکنشی بماند ولیکن احتمال ایجاد عفونت نسبت به پروتزهای پلی اتیلن بیشتر میباشد.
پروتزهای پلی اتیلن با توجه به اینکه سخت تر میباشند، احتمال لمس شدن لبه های پروتز درصورت انتخاب سایز نامناسب و بزرگ وجود دارد. هر دوی این پروتزها بعداز قراردادن و فیکس کردن برروی اسنخوان، بصورت مشابهی موجب افزایش برجستگی گونه میگردند.

نحوه عمل کاشت گونه

روشهای مختلفی برای نصب پروتز گونه (از طریق دهان، از زیر چشم یا از راه شقیقه ها) وجود دارد، ولی نصب پروتز گونه اغلب از راه دهان انجام می گیرد زیرا بعد از عمل، محل برش دیده نخواهد شد. مدت زمان جراحی حدود ۱ ساعت است. این جراحی می تواند تحت بیهوشی عمومی و یا با بیحسی و خواب عمیق انجام گیرد. زمان بهبودی بعد از عمل حدود ۱ هفته است.
در طی عمل از آرامش‌بخش‌های ملایم استفاده می‌شود تا شما ریلکس شده یا حتی به خواب بروید. بیحس کننده‌های موضعی تزریق می‌شود تا ناحیه تحت درمان بیحس شود. یک شکاف کوچک داخل دهان درست در محلی که قرار است پروتز در آن قرار گیرد ایجاد می‌شود. عضلات و بافت نرم گونه کنار کشیده می‌شود تا پروتز مستقیماً روی استخوان قرار گیرد. بخیه داخل پروتز رفته و سر دیگر آن از پوست بیرون می‌آید و برای محکم کردن پروتز گره زده می‌شود. با این کار از حرکت کردن پروتز پس از کاشت پیشگیری شده و اعمال فشار مضاعف بر پروتز باعث به حداقل رسیدن تورم می‌شود. بخیه‌های جذبی می‌توانند برای این عمل در دهان مورد استفاده قرار گیرند. اما این بخیه ها به قدری در بالای دهان قرار می گیرند که حتی زبان بیمار نیز نمی تواند بخیه ها را احساس کند.
به دنبال عمل جراحی، یک پوشش پارچه ای تنگ شبیه ماسک برای پوشاندن صورت بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. این پوشش کمک می کند ورم های ایجاد شده پس از عمل جراحی حداقل شوند و پروتز در محل صحیح خود در سطح استخوان باقی بماند و در بافت نرم صورت شناور نباشد.

دوره بهبود پس از جراحی پروتز گونه

پس از انجام عمل جراحی کاشت پروتز گونه، کمی احساس ناراحتی وجود دارد. در برخی موارد بیمار در ناحیه گونه خود احساس بیحسی کرده و عضلات صورت خود را پس از عمل نمی‌تواند به راحتی حرکت دهد. پس از انجام عمل برجسته‌سازی با کاشت پروتز گونه، درد، تورم و بیحسی در محل شکاف و در گونه وجود خواهد داشت که با کمک داروهای تجویزی و داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک قابل مدیریت است.
توصیه می‌شود که برای کاهش تورم سر به سمت بالا قرار گیرد. بیمار معمولاً یک هفته پس از عمل می‌تواند سر کار خود بازگردد و پس از حدود ۶ هفته به طور کامل بهبودی حاصل می‌شود. توصیه می‌شود که بیمار به مدت چند هفته از مالش شدید پوست به خصوص در ناحیه‌ای که پروتز درآن قرار گرفته است خودداری کند. پس از کاشت پروتز گونه، بیمار باید مراقبت‌های مضاعفی در هنگام جویدن غذا و مسواک زدن انجام دهد.

عوارض جانبی کاشت پروتز گونه

عفونت، به جا ماندن اسکار، خونریزی، بیحسی، کبودی و از دست دادن دائمی احساس می‌تواند اتفاق بیفتد. خطر احتمالی دیگر که ممکن است وجود داشته باشد اما بسیار نادر است این است که پروتز در محل خود جابجا شده و نیاز به انجام جراحی دوباره برای اصلاح آن باشد. لخته شدن خون و تجمع مایعات از عوارضی هستند که می‌توانند پس از عمل جراحی کاشت گونه رخ دهند.

هزینه عمل کاشت پروتز گونه

هزینه عمل جراحی پروتز گونه شامل هزینه‌های بیهوشی، هزینه امکانات اتاق عمل، نوع پروتز مورد استفاده، محل جغرافیایی و منابع مورد نیاز دیگر می‌شود. بنابراین هزینه پروتز متفاوت است و نمی توان مقداری دقیق و یا حتی تخمینی را برای آن در نظر گرفت؛ اما قبل از هرگونه عمل جراحی از پزشک خود درمورد هزینه پروتز گونه پرس وجو کنید.

سوالات متداول درباره جراحی پروتز گونه

آیا نصب پروتز گونه از طریق دهان، احتمال عفونت را بالا می برد؟

در ابتدا تصور می شد که نصب پروتز هایی (پروتز چانه، گونه، زاویه فک و…) که از راه دهان انجام می شود، احتمال عفونت بیشتری نسبت به نصب پروتز از راه بیرون دارند. با مطالعات بیشتری که انجام گرفت مشاهده شد که در هر دو روش، احتمال عفونت بسیار کم بوده و به صورت یکسان است.

آیا احتمال غیر قرینگی در گونه ها بعد از نصب پروتز گونه وجود دارد؟

مانند هر روش برجسته سازی گونه (مانند تزریق ژل یا چربی)، احتمال غیر قرینگی بعد از پروتز گونه (جراحی گونه) نیز وجود دارد. برای پیشگیری از غیر قرینگی گونه بعد از پروتز، پزشک، تمهیداتی را در نظر می گیرد. مثلا ثابت کردن پروتز بر روی استخوان با استفاده از بخیه یا پیچ، از جابه جایی پروتز و غیر قرینگی بعد از عمل جراحی گونه جلوگیری می نماید. یکی از عوامل دیدین غیر قرینگی بعد از عمل جراحی گونه ها، عدم توجه به غیر قرینگیهای قبلی است. توجه داشته باشید که در اغلب موارد، غیر قرینگیهایی در گونه های افراد عادی دیده می شود که این حالت بعد از نصب پروتز گونه اصلاح نخواهد شد، و افراد با دقتی که در بعد از جراحی گونه دارند، تصور میکنند که غیر قرینگی به تازگی ایجاد شده است.
گاهی تورم بعد از جراحی گونه به صورت غیر قرینه می باشد. در این حالت، به شما اطمینان داده می شود که غیر قرینگی مشاهده شده بدون هیچ درمانی به صورت خود به خود برطرف خواهد شد.

برای برجسته کردن گونه ها بجز پروتز از چه روشهای جایگزینی می توان استفاده نمود؟

از روشهای دیگر برجسته سازی گونه می توان به تزریق چربی، تزریق ژل و لیفت با نخ اشاره کرد. همانطور که در این مقاله گفته شد، این روشها با افزایش حجم بافت نرم گونه، باعث برجسته سازی گونه می شوند. از میان روشهایی که بافت نرم گونه را برجسته می کنند، تزریق چربی در صورت مانند پروتز گونه، ماندگاری دائم دارد ولی اثر موارد دیگر به صورت موقتی است.

تفاوت بین تزریق چربی و پروتز گونه چیست؟

امروزه برخی از افراد برای پرحجم نشان دادن گونه های خود به سراغ تزریق چربی یا پروتز می روند که تفاوت هایی با یکدیگر دارند، در روش تزریق، چربی را از بدن خود فرد برداشته و در گونه تزریق خواهند کرد که این روش امکان عدم تقارن جذب شدن را دارد، به صورتی که گونه ها به یک اندازه و یک شکل نشوند و درعرض ۳ یا ۴ هفته امکان از بین رفتن مقدار زیادی از چربی وجود دارد، تزریق چربی به صورت موقت است اما می تواتند خط زیر چشمتان را از بین ببرد و صورت شما را شاداب تر و پرتر نشان دهد.
جراحی پروتز به دلیل استفاده از انواع پروتزها نسبت به تزریق چربی هزینه بیشتری را در بردارد و افراد با عوارض بعد از بیهوشی روبرو می شوند اما اندازه ، شکل دلخواه و ماندگاری بیشتری را ارائه میدهد.

چه کسانی نیاز به پروتز گونه دارند؟

معمولاً جراحی پروتز گونه در مورد افرادی انجام می‌شود که استخوان گونه آن‌ها به درستی رشد نکرده یا اگر رشد کرده به شکل برجسته درنیامده است. همچنین افرادی که تروما و آسیب‌هایی که ممکن است در ناحیه صورت دیده اند باعث آسیب دید گی گونه‌ها شده که از دلایل دیگر جراحی پروتز گونه هستند.

 

آیا منعی برای لیزر صورت در خانم های شیرده وجود دارد؟

 

ماندگاری پروتز درون گونه چقدر است؟

عمر پروتز گونه به ده‌ها سال خواهد رسید. با توجه به اینکه پروتزگونه بر روی ساختار استخوانی عمیق زیر پوست قرار می‌گیرد و از طریق یک پیچ مخصوص کوچک در جای خود قرار می گیرد ، امکان حرکت و جابجایی برای این پروتزها وجود ندارد.
بر خلاف ژل‌های تزریقی و تزریق چربی گونه و عمل جراحی پروتز گونه یک بخش دائم از استخوان‌های صورت خواهند بود. به خاطر داشته باشید و باید گفت که نتایج این عمل بطور گسترده با دوام است، با این وجود امکان برداشتن ساده پروتز گونه با بی هوشی موضعی در هر زمان وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا