زگیل: علل، علائم و درمان زگیل: علل، علائم و درمان زگیل: علل، علائم و درمان

زگیل: علل، علائم و درمان

نوشته شده توسط سه شنبه, 07 اسفند 1397 ساعت 04:22

زگیل با سطح خشن خود که شکلی شبیه به گل‌کلم دارد شناخته می‌شود. زگیل یک ضایعه پوستی است که به علت نوعی عفونت ویروسی رخ می‌دهد. ممکن است زگیل در هر نقطه از بدن رخ دهد، اما معمولا دست‌ها و پاها به آن مبتلا می‌شوند.

علت بوجود آمدن زگیل

زگیل توسط ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) رخ می‌دهد. این ویروس موجب می‌شود تا پوست کراتین اضافی تولید کند که این باعث ایجاد یک برآمدگی با بافت سخت می‌شود. زگیل معمولاً در دست‌ها و پاها پدیدار می‌شود اما امکان دارد در هر جایی از بدن رخ دهد.

علائم و نشانه‌های زگیل

زمانی که سطح پوست با HPV عفونی می‌شود، این ویروس موجب می‌شود تا ضایعه‌هایی زبر و ناهموار پدیدار شوند. زگیل معمولاً دردناک نیست مگر اینکه در نواحی از بدن قرار داشته باشد که به لباس یا جواهرات گیر کند.

ظاهر زگیل چه مشخصاتی دارد؟

زمانی که آن را لمس می‌کنید سفت است
شکلی گرد دارد
سایز آن از یک میلیمتر تا یک سانتی‌متر متغیر است
دارای بافتی زبر و ناهموار است که شبیه به گل‌کلم است
خود به خود در چند نقطه از سطح پوست در بدن پدیدار می‌شوند یا ممکن است به صورت دسته‌ای در یک جا تجمع داشته باشند

انواع مدل‌های زگیل

چهار نوع زگیل وجود دارد. پیشنهاد کلینیک پوست و موی رخ آرا برای شما این است که با رزرو یک مشاوره رایگان با متخصصین و پزشکان این مجموعه همراه شوید تا بهترین راهکار برای از بین بردن زگیل که در حال تجربه آن هستید را دریافت کنید و به کار ببرید.

میخچه کف پا

این نوع زگیل بر روی کف پا پدیدار می‌شود و بر خلاف انواع دیگر زگیل به داخل پوست پیشروی می‌کند تا بیرون آن. میخچه می‌تواند هنگام راه رفتن دردناک باشد و مانند یک سوراخ کوچک در کف پا به نظر برسد.

زگیل پهن

زگیل پهن معمولاً بر روی صورت، ران‌ها و بازوها یافت می‌شود و بسیار کوچک است. این نوع زگیل معمولاً سطحی هموار و تخت دارد و ممکن است صورتی، زرد یا قهوه‌ای رنگ باشد.

زگیل رشته ای

زگیل رشته‌ای بر روی صورت، دور دهان، بینی، گردن و چانه رشد می‌کند. ظاهر آن‌ها بیشتر شبیه به گوشت اضافی است و نرم و گوشتی می‌باشد.

زگیل داخلی (Periungual)

زگیل داخلی در زیر ناخن‌های دست و پا پدیدار می‌شود و می‌تواند در رشد ناخن اختلال ایجاد کند.

درمان طبیعی زگیل

زگیل خود به خود از بین می‌رود اما این امر در برخی افراد ماه‌ها یا سال‌ها به طول می‌انجامد. از آنجایی که زگیل مسری است نباید آن را به حال خود رها کرد تا خود به خود از بین برود.

نوار چسب

زگیل را با نوار چسب بپوشانید (چسب خود را به اندازه زگیل ببرید) و بگذارید تا شش روز بر روی آن بماند. سپس نوار چسب را برداشته و بگذارید زگیل در آب خیس بخورد، سپس بر روی آن سنگ پا بکشید. یک شب از زدن نوار چسب خودداری کرده و سپس این فرآیند را دوباره تکرار کنید.

روغن‌های اسانس‌دار

گاهی اوقات روغن‌هایی که دارای اسانس طبیعی هستند مانند درخت چای، پونه کوهی، لیمو، آویشن، اکالیپتوس، اسطوخودوس و سدر برای درمان طبیعی زگیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توانید روزی سه بار با استفاده از یک پارچه نخی روغن را مستقیماً در محل زگیل بمالید.
درمان توسط داروهای عمومی می‌تواند زمان‌بر، دردناک و بی اثر باشد. کلینیک‌های حرفه‌ای پوست و متخصصان پوست به روش‌ها و تجهیزات موثرتری برای درمان سریع و بی خطر زگیل دسترسی دارند.

درمان زگیل

اگر برای شما مهم است که تشخیص درستی در زمینه زگیل و درمان آن دریافت کنید. تیم کلینیک پوست و موی رخ آرا به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین درمان را در اختیار داشته باشید.

درمان با لیزر

در این روش با استفاده از یک لیزر حرارتی مخصوص رگ‌های خونی که زگیل را تغذیه می‌کنند می‌سوزانند و تامین خون را متوقف می‌سازند. این کار باعث می‌شود تا مواد مغذی به زگیل نرسیده و پس از چند هفته از بین برود.

برداشتن زگیل

در این روش زگیل را توسط تیغ جراحی به دقت بر می‌دارند. در این روش از بیهوشی موضعی استفاده شده و نیازمند بخیه‌های کوچک است. در این درمان زگیل فوراً از بین می‌رود.

کرایوتراپی (سرمادرمانی)

در این روش از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می‌شود. سرما سلول‌های درون زگیل را از بین برده و تامین خون زگیل را محدود می‌سازد. این امر موجب می‌شود تا زگیل به طور طبیعی از بین برود.

۱-آیا زگیل مسری است؟

بله، زگیل مسری است و به راحتی می‌تواند از طریق تماس با نواحی دیگر صورت یا بدن و یا تماس با دیگر افراد شیوع یابد. پس از اینکه به ویروس زگیل آلوده شدید هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا بر روی سطح پوست نمایان شود.

۲- نحوه ابتلا به زگیل چگونه است؟

ویروس زگیل به راحتی از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شود. همچنین ممکن است از طریق ارتباط با اشیائی که قبلاً توسط یک فرد مبتلا به زگیل لمس شده نیز به آن مبتلا شد، مانند: حوله، کفش، جوراب یا زمین استخرهای عمومی. از آنجایی که زگیل مسری است بهتر است تا برای جلوگیری از شیوع آن به قسمت‌های دیگر بدن یا افراد دیگر به سرعت آن را درمان کرد.

خواندن 359 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 27 اسفند 1397 ساعت 06:42

تماس سریع