هزینه لیزر ان دی یاگ (Nd-YAG) | رفع موهای زائد و تاتوهای بدن | درمان ضایعات عروقی

لیزر ان دی یاگ
فهرست محتوا

انسان به حذف موهای زائد از دیر باز تمایل داشته و از روش های مختلف در دوره‌های مختلف تکامل استفاده می‌کرده است. در قرون اخیر دانش پزشکی به روش‌های نوینی در زمینه‌های مختلف دست یافته است که از بهترین این تکنولوژی ها

می‌توان به لیزر اشاره کرد. لیزر موهای زائد تنها روش دائمی حذف موهای زائد بوده که تکنیک‌های معمول رفع موهای زائد را منسوخ کرده است. تا کنون هیچکدام از روش‏ های قدیمی مانند تیغ زدن، موم کشیدن، استفاده از کرم‏ های موبَر و استفاده از دستگاه‏ های اپیلاتور نتوانسته رضایتمندی قابل توجهی را به‏ دست آورد.
هنگام تصمیم گیری برای از بین بردن موهای زائد بدن ابتدا بایستی دستگاه لیزر متناسب با نوع پوست خود را شناخت. افراد دارای پوستهای قهوه ای بسیار تیره مایل به سیاه که می توانند به راحتی آفتاب بگیرند می توانند به ترتیب دستگاه های زیر را برای لیزر شدن انتخاب کنند: دستگاه لیزر ان دی یاگ مناسب ترین دستگاه لیزر برای پوست های قهوه ای تیره است پس از آن دستگاه لیزر دایود، سپس دستگاه آی پی ال، لیزر اکساندرایت و دستگاه لیزر الکساندرایت کوترا می تواند انتخابهای بعدی باشند.

لیزر ان دی یاگ ND-Yag

لیزر ان دی یاگ یک روش جدید برای حذف موهای زائد است. دستگاه های لیزر اولیه برای پوست های روشن عملکرد بهتری داشتند و امکان رفع موهای زائد برای پوست های برنزه شده وجود نداشت. بزرگترین مزیت دستگاه لیزر nd-yag این است است که روی تمام انواع پوست، به ویژه پوست های برنزه و تیره به شیوه ای موثر عمل می نماید و این قابلیتی است که سایر دستگاه ها قادر به انجام آن نیستند.
لیزر ان دی یاگ با پالس بلند ۱۰۶۴ نانومتری روش بی‌خطر و موثر در از بین بردن طولانی مدت موهای زائد برای افراد با پوست تیره است. لیزر ان دی یاگ یک طول موج نزدیک به مادون قرمز را تابانده، که موجب می‌شود بطور عمیق به پوست نفوذ کرده و توسط رنگدانه‌ی مو جذب شوند بدون اینکه بر بافت‌های اطراف تاثیر ‌گذارد، و در عین حال لیزر ان دی یاگ از رشد موی جدید جلوگیری می‌کند. ان دی یاگ یک روش سریع‌ است، که نیاز به جلسات درمان کمتر دارد و راحت‌تر نیز می‌باشد.
از آنجایی که تفاوت طول موج دایود و الکساندریت، تنها حدود ۵۵ نانومتر است، افرادی با پوست‌های تیره‌تر می‌توانند برای داشتن لیزر موهای زائد ایمن‌تر از دستگاهی با طول موج بالاتر مانند ان دی یاگ هم کمک بگیرند.
این لیزر به دلیل بالا بودن طول موج، کمترین میزان سوختگی را در پوست‌های سبزه و تیره ایجاد می‌کند و از این روست که ایمن‌ترین دستگاه برای رفع موهای زائد افرادی با پوست‌های خیلی تیره محسوب می‌شود. این روزها، بسیاری از دستگاه‌های پیشرفته رفع موهای زائد دارای هر ۲ طول موج الکساندریت و ان دی یاگ هستند تا بتوان طول موج را براساس نوع رنگ پوست بیمار تعیین کرد.
در واقع لیزر یاگ در دسته لیزرهای حالت جامد قرار می گیرد و به طور کلی دو طول موج تولید می کند، یکی در محدوده مادون قرمز (۱۰۶۴ نانومتر) و دیگری یک پرتو دوم از طول موج ۵۳۲ نانومتر، که حالت دوم برای اصلاح ضایعات پوستی مفید است.
تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان با لیزر ND-YAG به عوامل مختلفی مانند ناحیه تحت درمان، نوع پوست متقاضی و تجربه پزشک معالج بستگی دارد و ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

 

آیا میدانستید در بیمارانی مانند افراد مبتلا به لوپوس نور لیزر صورت باعث تشدید بیماری شان می‌شود؟

 

مزایای لیزر ان دی یاگ ND:Yag

• لیزر ان دی یاگ بر روی تمام انواع پوست، از جمله پوست‌های برنزه یا تیره کاربرد دارد.
• با لیزر ان دی یاگ بخش‌های وسیع‌تری از بدن می‌توانند به سرعت درمان شوند.
• مو هایی که تحت اشعه های نوری این لیزر قرار می گیرند آمادگی مجدد خود را برای رشد از دست می دهند و به مرور زمان فرد متوجه توقف رشد مو ها خواهد شد.
• یکی از پیشرفته ترین و ایمن ترین فناوری های روز دنیا در میان سایر لیزر های موجود می باشد که موفقیت های بالای ۹۰ درصد را در اکثر بیماران بدست آورده است.

کدام نوع پوست و مو برای لیزر ان دی یاگ مناسب است؟

پیشنهاد کلینیک پوست و زیبایی دکتر عسگری به عنوان یک گزینه بادوام برای رفع موهای زائد؛ لیزر ان دی یاگ ۱۰۶۴ نانومتری برای تمام انواع پوست است. در لیزر ان دی یاگ زمان پالس طولانی‌تر را فراهم می‌شود و درمان برای پوست‌های تیره و برنزه را امکان‌پذیر می‌کند و از سایر خطرات کاسته می‌شود.جذب ضعیف آن توسط رنگدانه مو می‌تواند بی‌خطر بودن آن برای پوست‌های برنزه یا تیره را تضمین کند؛ گرچه با توجه به این مزیت، کارایی درمان برای موهای روشن و نازک کاهش می‌یابد. لیزر ان دی یاگ انتخاب عالی برای از بین بردن موهای زبر و تیره بر روی هر نوع پوست است.

کاربردهای لیزر ان دی یاگ

• علاوه بر رفع موهای زائد یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از لیزر یاگ پاک کردن جای تتوهای قبلی است.
• از جمله مشکلات پوستی که به کمک لیزر یگ قابل درمان است می توان به رفع رگ های عنکبوتی در پوست صورت و پاها، رفع ناهنجاری های عروقی مویرگی مادرزادی، رفع اثر واریس روی پاها، اختلالات رگ های صورت و گردن از جمله تلانپزکتازی و تومورهای عروقی اشاره کرد.
• همچنین رفع ضایعات رنگی سطح پوست، لک های ناشی از افزایش سن، کک و مک، انواع خال ها، رفع موهای زائد نواحی خاص و پوست های تیره، قارچ ناخن و در نهایت چین و چروک پوست کاربرد دارد.
در واقع این پزشک متخصص پوست است که با معاینه پوست شما، تصمیم می گیرد از چه روشی و چه دستگاهی برای درمان شما بهره بگیرد. به عنوان مثال اوست که در انجام لیزر موهای زائد تصمیم می گیرد چه نواحی ای باید توسط لیزر الکساندرایت و کدام نواحی باید توسط لیزر ان دی یاگ، و با چه درجه ای انجام شود.
اختلالات پوستی گوناگونی می تواند با پرتوهای لیزر یاگ Nd:YAG درمان شود. تشخیص شرایط استفاده از این نوع لیزر با توجه به وضعیت بیمار و با تشخیص پزشک انجام می شود. اما به طور کلی موارد زیر از ناهنجاری هایی است که توسط لیزر یاگ قابل درمان است.

پاک کردن تتو و انواع ضایعات رنگی با لیزر ان دی یاگ

لیزر یاگ می تواند برای حذف انواع تتوها، لکه های قهوه ای (ملاسما)، لکه های مغولی و سایر ضایعات روی پوست مورد استفاده قرار گیرد. برای پاک کردن تتو با لیزر یاگ پالس های نور لیزر، ملانین را در عمق های گوناگون در داخل پوست یا در سطح پوست، هدف قرار می دهند و رنگدانه های را از بین می برد.
افراد معمولا به دلایل گوناگونی نیاز به پاک کردن تتوهای قدیمی خود دارند. از دلزدگی طرح تاتو تا استخدام و…. در این زمینه از گذشته پیشنهادهای مختلفی برای پاک کردن تتوها وجود داشت. از جمله تراشیدن با اسید میوه، سوزاندن و… که همگی انها معمولا نامناسب، آسیب زننده و جبران ناپذیر بوده اند. اما امروزه به لطف تکنولوژی لیزر یاگ این مشکل به طور کلی حل شده است.
طول موج مناسب لیزر nd:yag به هیچ وجه به پوست آسیب نمی رساند و تنها رنگ های زیر پوست را مورد اصابت قرار می دهد. در نتیجه رنگدانه پس از دریافت انرژی لیزر یگ منفجر می شود و ساختار رنگ تغییر پیدا می کند. حال گلبول های سفید پس از تخریب رنگدانه آن را به عنوان عامل خارجی شناسایی کرده و از بدن دفع می کنند.
خالکوبی های آبی، خاکستری و سیاه را می توان با لیزر یاگ حذف کرد. البته در این زمینه شدت رنگ خال کوبی و عمق رنگدانه ها در پوست بر مدت زمان و نتیجه درمان لیزر تاثیر می گذارد. درمان تتوها با لیزر یاگ شامل تخریب انتخابی مولکول های رنگی شده است. برای دستیابی به نتایج مطلوب، ممکن است جلسات متعددی (۵ تا ۲۰ جلسه) با فواصل معین مورد نیاز باشد.
هنگام پاک کردن بعضی تتوها به علت از بین رفتن رنگدانه های پوست و به جا ماندن لک های سفید رنگ بر روی پوست، می توان از دستگاه میکروپیگمنتیشن برای بازگرداندن رنگ پوست به حالت طبیعی استفاده کرد.

لیزر موهای زائد با لیزر یاگ

همانطور که پیش از این گفته شد یکی از کاربردهای لیزر یاگ استفاده از آن در کنار سایر دستگاه های لیزر موهای زائد برای لیزر این موها در نواحی خاص و افرادی با پوست تیره تر است. لیزر یاگ ممکن است برای حذف مو در هر مکان از جمله خط بیکینی، صورت، گردن، پشت، سینه و پاها استفاده شود.
لیزر Nd:YAG به طور کلی برای موهای رنگی و روشن بی اثر است؛ اما برای موهای تیره موثر است. در این زمینه ۲ تا ۶ جلسه درمان هر ۳۰ الی ۴۵ روز یک بار مورد نیاز است که تعداد جلسات در پوست های تیره تر بیشتر است.

درمان برخی از ضایعات عروقی با لیزر یاگ

لیزر درمانی درون عروقی روشی نسبتا غیر تهاجمی است که می تواند رگ‌های واریسی را درمان کند. در روش لیزر ضایعات عروقی از انرژی لیزر که پرتو متمرکزشده نوری است استفاده می‌شود. لیزر پزشکی با رهاسازی انرژی نور به سمت بافت هدف که به دقت مشخص شده است کار می‌کند؛ بنابراین بافت‌های مجاور تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت. لیزر درون عروقی یک روش سریع، بی‌خطر و مؤثر است که مزایای زیبایی زیادی داشته و می‌تواند کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد.
تقریبا همه بیماران مبتلا به واریس می‌توانند از مزایای لیزر ضایعات عروقی بهره‌مند شوند. تعداد کمی از افراد (معمولاً آنهایی که پس از عمل جراحی دوباره بیماری واریس آنها عود کرده است) گزینه‌های مناسبی برای قرار گرفتن تحت این عمل نیستند.
لیزر درون عروقی یک روش بدون عارضه جانبی است. این عمل در کمتر از یک ساعت و به صورت سرپایی انجام می‌شود. علائم آن به سرعت برطرف شده و دوره نقاهت و بهبودی کوتاهی دارد. خوشبختانه برای انجام این لیزر نیازی به بیهوشی نیست. پس از انجام جای زخم باقی نمی ماند و میزان موفقیت آن بیش از ۹۸ درصد است.
علاوه بر این لیزر یاگ می تواند برای حذف رگ های عنکبوتی روی صورت (تلانژکتازی) (گونه، پیشانی، بینی و…) و پاها استفاده شود.
زمان درمان این ضایعات بستگی به فرم، اندازه و محل ضایعات و همچنین نوع پوست دارد. ولی معمولا عروق قرمز کوچک طی ۱ الی ۳ جلسه حذف می شوند؛ و برای حذف رگ های بزرگتر و رگ های عنکبوتی، ممکن است جلسات متعدد بیشتری نیاز باشد.

 

آیا منعی برای لیزر موهای زائد در خانم های شیرده وجود دارد؟

 

درمان تومورهای عروقی در صورت و اطراف دهان با لیزر یاگ

در این زمینه پالس های لیزر یاگ با هدف قرار دادن رنگدانه های قرمز (هموگلوبین) به درمان رگ های صورت و تومورهای همانژیوما می پردازند.

درمان آنیکومیکوز با لیزر یاگ

Onychomycosis یک اختلال ناخن ناشی از بیماری های قارچی است. برای درمان این بیماری چندین دستگاه لیزر از سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) موفق به دریافت تاییدیه شده اند؛ که همگی از تکنولوژی لیزر یاگ Nd:YAG بهره می برند. در این زمینه معمولا ۴ جلسه درمانی با فواصل یک ماهه پاسخگو خواهد بود.

معایب لیزر ان دی یاگ

• لیزر ان دی یاگ بر روی موهای سفید یا روشن موثر نیست و بر موهای نازک نیز تاثیر کم دارد.
• ممکن است لیزر ان دی یاگ دردناک‌تر از سایر لیزرها باشد.
• خطر سوختگی، زخم، قرمزی، تغییر رنگ پوست و تورم وجود دارد اما در صورت انجام لیزر توسط پزشک متخصص و در کلینیک معتبر احتمال بروز این عوارض به شدت کاهش خواهد یافت.

عوارض جانبی لیزر ان دی یاگ Nd:YAG

عوارض جانبی در درمان با لیزر ان دی یاگ Nd:YAG معمولا جزئی است و ممکن است شامل درد در طول درمان (راهکار: کاهش خفیف تماس و در صورت لزوم بی حسی موضعی)، قرمزی، تورم و خارش بلافاصله پس از درمان که ممکن است چند روز پس از درمان نیز ادامه یابد است. همچننی به ندرت ممکن است رنگدانه پوست انرژی بیش از حد نور را جذب کند و کمرنگ شود که این مشکل نیز خود به خود حل می شود.
همچنین کبودی محل لیزر در ۱۰٪ بیماران رخ می دهد. و در موارد بسیار نادر ممکن است فرد دچار نوعی عفونت باکتریایی در محل درمان شود که این موضوع نیز با تجویز داروی آنتی بیوتیک مناسب به راحتی قابل درمان است.

نکات مهم درباره درمان با لیزر ان دی یاگ

• انجام مشاوره با پزشک متخصص پوست و لیزر قبل از شروع جلسات ضرورت دارد. در این جلسات بیمار باید پزشک را در جریان مشکلات پوستی و داروهای مصرفی خود قرار دهد و همینطور انتظارات خود را از انجام لیزر بیان نماید. همچنین پزشک معالج باید متقاضی را در جریان مراحل درمان، مراقبت های مورد نیاز و همچین عوارض احتمالی آن قرار دهد.
• برای شروع جلسه لازم است موهای ناحیه مورد نظر تراشیده شود و یک ساعت قبل از شروع جلسه میتوان از کرم های بی حسی موضعی جهت کاهش درد استفاده نمود. در صورت وجود تبخال و یا زخم های باز باید جلسه لیزر درمانی را تا بعد از بهبود کامل عارضه به تعویق انداخت.
• بیمار باید در طول جلسه درمان، از محافظ چشم (پوشش پرده یا عینک ایمنی) استفاده کند.
• درمان با لیزر یاگ برای بسیاری از بیماران حسی مانند تکان خوردن یک نوار لاستیکی در برابر پوست را با ارسال هر پالس از سوی دستگاه شبیه سازی می کند.
• در مواردی ممکن است برای کاهش درد بیهوشی موضعی به منطقه اعمال شود؛ هرچند به طور معمول این کار لازم نیست.
• معمولا خنک کننده سطح پوست در طول انجام کار استفاده می شود. البته در برخی از دستگاه های لیزر، خنک کننده به صورت پیش فرض وجود دارد.
• ممکن است بلافاصله پس از انجام لیزر یاگ و برای تسکین ناحیه تحت درمان، از کمپرس یخ استفاده شود.
• تا چند روز اول پس از انجام لیزر مراقبت از منطقه لیزر شده ضروری است. جلوگیری از خراش یافتن منطقه و عدم استفاده از لایه بردارها مهمترین موارد این مراقبت هستند. در این زمینه بنا به تشخیص پزشک پانسمان منطقه ممکن است به جلوگیری از سایش ناحیه تحت درمان کمک کند.
• در طول دوره درمان و بهبودی پس از انجام لیزر یاگ فرد باید از قرار گرفتن در معرض نور مستفیم آفتاب خودداری کند.
• برای بهتر شدن نتیجه لیزر درمانی بهتر است در بین جلسات از اصلاح مکرر نواحی تحت درمان خودداری گردد. همچنین از آنجا که در فاصله بین جلسات لیزر از حساسیت بیشتری برخوردار است، مواردی مانند اپیلاسیون، آفتاب گرفتن و سولار نباید انجام شوند.

هزینه درمان با دستگاه لیزر ان دی یاگ

هزینه درمان با این دستگاه به مساحت ناحیه تحت درمان، تخصص پزشک، تعرفه های کلینیک، خدماتی که توسط کلینیک ارائه می گردد و … بستگی دارد و قبل از مراجعه به پزشک نمیتوان هزینه دقیقی برای درمان اعلام نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین آگاهی از تخفیفات دوره ای درمان با انواع دستگاه های پیشرفته لیزر موجود در کلینیک، می توانید با کلینیک تخصصی پوست و زیبایی دکتر عسگری تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا